Friday, December 16, 2011

Flaxseed Oil Dan Kelebihannya


Flaxseed oil kaya dengan alpha-linolenic Acid (ALA), asid ini penting untuk membantu mengurangkan sakit jantung. ALA ini adalah berada dalam kumpulan yang sama dengan asid lemak omega-3.

kesihatan yang baik memerlukan nisbah asid lemak omega-3 dan omega-6 dalam diet pemakanan. Nisbah yang baik adalah 1:2. Nisbah dalam Flaxseed oil adalah 4:1. Ini menunjukkan flaxseed adalah sumber yang baik untuk omega-3. Setiap orang sepatutnya mengambil sejumlah kecil falxseed oil setiap hari. Walaubagaimanapun jika diambil flaxseed oil dalam diet untuk jangkamasa yang lama tanpa mengambil minyak lain, mungkin menyebabkan simtom kekurangan Omega 6 LA. Untuk mendapatkan keseimbangan yang baik sepatutnya mengambil juga minyak lain seperti minyak bijan, minyak bunga matahari atau minyak primrose.



Flaxseed oil baik untuk jantung sebab ia kaya dengan sumber asid alpha-linolenic. Flaxseed itu sendiri mengandungi lignans, yang mana mempunyai tindakbalas antioxida dan mungkin dapat melindung daripada sesetengah kanser, salaupun bukan semua orang setuju dangan kenyataan ini.





Kelebihan Mengambil Faxseed Dalam pemakanan Seharian Anda:-

- Mengurangkan kolestrol, dapat melawan serangan sakit jantung dan mengawal tekanan darah. Beberapa kajian mengenalpasti yang flaxseed oil dapat merendahkan kadar kolestrol dengan demikian mengurangkan serangan jantung. Flaxseed oil mungkin dapat melindungi daripada kesan sakit dada dan tekanan darah tinggi. Kajian 5 tahun telah dilakukan di Boston's Simmons College dan menemui yang flaxseed oil mungkin berguna dalam menentang kemungkinan serangan jantung kali kedua. Ia juga menolong mengurangkan tekanan darah tinggi disebabkab perasaan marah yang menyebabkan peredaran darah yang teruk dan plug di arteri darah.

- Melawan pembekakkan disebabkan gout. Asid lemak omega-3 akan mengurangkan pembekakkan itu.

- Mengurangkan risiko kanser. Lignan yang terdapat dalam flexseed adalah berperanan melindungi badan daripada dihinggapi kanser buah dada, kolon, prostat, dan mungkin kulit. Dalam satu kajian, kanser prostat seorang pesakit yang mengambil 3 sudu makan flaxseed setiap hari dalam pemakanannya, menjadikan sel tumor kurang membiak dan sel tumor mati semakin banyak berbanding dengan lelaki yang tidak mengikuti pemakanan sedemikian, selepas 5 minggu.




Flaxseed oil : Kaya dengan Alpha-lonolenic Acid (ALA), asid lemak yg berguna untuk melancar peredaran darah, radang usus, arthritis(Sendi) dan pelbagai masalah kesihatan yg lain.

Flaxseed mengandungi sekumpulan bahan kimia yg dipanggil lignan yg berperanan utk mencegah kanser EPA & DHA tergolong dlm kumpulan pepejal yg dipanggil acid lemak omega -3.

EPA & DHA didapati dari ikan sementara ALA didapati dari flaxseed oil & minyak sayuran khasiat FSO:

Fungsi Flaxseed Oil adalah seperti :

  1. Mengurangkan paras kolesterol
  2. Mengurangkan CD simptom yg menyebabkn radang usus
  3. Arthritis (Sendi)
  4. Mengurangkan depression (tekanan)
  5. Merawat masalah jerawat
  6. Mengurangkan masalah asma
  7. Mengurangkan kesakitan ketika haid
  8. Merawat pelbagai kondisi termasuk ulser, migrain, jangkitan kutu, glaucoma, penyakit kulit dan gemuruh.

Kandungan
60 (bovine) softgel
Setiap softgel 500mg

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia : RM48.00

Harga Pengedar
Semenanjung Malaysia : RM38.00

Nilai Mata: 12NM

No comments: